בג"ץ דחה את עתירת רגב ומארק נגד הוועדה למינוי שופטים

    ישראל רובין No Comments on בג"ץ דחה את עתירת רגב ומארק נגד הוועדה למינוי שופטים

    בג"ץ דחה את עתירתם של השרה רגב וח"כ מארק נגד כינוסה של הוועדה לבחירת שופטים בהיעדרן ומינוי 61 שופטים

    בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בג"ץ דחה על הסף את עתירת חברות הוועדה לבחירת שופטים, השרה מירי רגב וח"כ אסנת מארק נגד כינוסה של הוועדה בשבוע שעבר למרות היעדרותן, ומינוי 61 שופטים ורשמים.

    על פי העתירה, ישיבת הוועדה התקיימה בהרכב חסר של שישה מבין תשעת חבריה. שכן, שתי העותרות – השרה רגב וח"כ מארק – וחבר נוסף בוועדה, ח"כ האוזר, נעדרו ממנה משום שעל פי הנטען החליט שר המשפטים, שהוא יו"ר הוועדה, להתעלם לחלוטין מעמדת נציגי כנסת ישראל בוועדה (חברי הכנסת מארק והאוזר) ומעמדת שרת התחבורה, ולפעול למינוי שופטים על פי רוב שגובש בין חברי הוועדה האחרים.

    העותרות וח"כ האוזר הודיעו לשר המשפטים כי לא ישתתפו בישיבת הוועדה, והוועדה התכנסה, כאמור, בהרכב חסר. משנודע לעותרות על קיום הכינוס בהרכב חסר, פנו במכתב לשר המשפטים בדרישה להפסיק את ישיבת הוועדה, ואף שלחו מכתב בעניין ליועץ המשפטי לממשלה. אולם, הוועדה המשיכה בישיבתה והחליטה על בחירתם של 61 שופטים מבין המועמדים.

    לטענת העותרות, כינוס הוועדה בהרכב חסר הוא בלתי חוקי ועומד בסתירה לסעיף לחוק יסוד: השפיטה, הקובע כי הוועדה רשאית לפעול כל עוד לא פחת מספר חבריה משבעה.

    עוד לטענת העותרות, הפגם המהותי בהליך בחירת השופטים על ידי הוועדה, נעוץ בכך ששר המשפטים ויתר חבריה החליטו ביניהם להתעלם מעמדת העותרות בישיבות הקודמות ובשיח לגיבוש הסכמות לפני ישיבת הוועדה. לפיכך, כך נטען, אף לו היו העותרות וח"כ האוזר משתתפים בישיבה, לא היה בכך כדי לרפא את הפגם המהותי. ולמעשה, הליך בחירת השופטים בוועדה התקיים תוך "רמיסת" נציגי הריבון ושלילת יכולת המיעוט להשפיע, בסתירה לפסיקת בית משפט זה בבג"ץ 9029/16.

    בנוסף, טענו העותרות כי דברי שר המשפטים מלמדים כי הזמן שהוקדש לכל אחד מן המועמדים עמד על דקות בודדות, וגם בכך יש כדי להעיד על דיון פגום באופן מהותי, כך שהוועדה שימשה כ"חותמת גומי" לסיכום "תפור מראש" מבלי לקיים דיון ממשי, כמתחייב.

    לפיכך, נטען כי בחירת השופטים בהיעדר הקוורום, הפגם המהותי שנפל בהליך הבחירה, הדיון החסר והמזורז ומבחן התוצאה שנראה כמחטף, מחייבים ביטול החלטת הוועדה. עוד התבקש בית המשפט ליתן צו ארעי שימנע פרסום ברשומות של שמות השופטים שנבחרו בישיבה, שכן הפרסום לפי סעיף 11 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 (להלן: חוק בתי המשפט), משמעו כי מרגע הפרסום ברשומות אין עוררין על מינוי שופט.

    השופטים קבעו כאמור כי דין העתירות להידחות, בין היתר מאחר והסעיף בחוק שקובע כי אין לכנס את הוועדה במקרה ומספר חבריה פחת משבעה, נוגע לעניין מניין החברים המכהנים בוועדה ולא מניין החברים הנוכחים בה באותה שעה.

    "לא נפל כל פגם בכינוס הוועדה לבחירת שופטים מיום 6.12.2020, וזאת למרות היעדרותם המכוונת של העותרות ושל חה"כ האוזר מהדיון האמור", נכתב בפסק הדין.



    0 תגובות